Vekslende vær de den siste uken før sjøsettingen skapte litt hodebry for noen av oss, men når helgen kom hadde alle klart å gjøre seg klare. Lørdag den 20.04. var datoen for vårens vakreste eventyr når alle båtene skulle sjøsettes. I motsetning til de foregående dagene var det nydelig vær. Riktignok var det en kald nordavind med opptil 16 m/s i kastene.


!0 minutter etter plan var den første motorbåten satt på vannet kl 08:10. Kastevinder, stort vindfang i de største båtene og vind fra siden gjorde det problematisk å komme inn i båsene for flere av oss. I god dugnadsånd hjalp vi hverandre med å sikre at vi kom vel i havn uten noen skader. Godt å se at alle hadde montert tau både i baug og akter som sikret at vi hadde full kontroll på båtene under løftene


Tauverk på tvers av stroppene er viktig for å sikre at båtene ikke glir ut av stroppene. Spesielt gjelder dette de mindre motorbåtene samt seilbåtene. På motorbåtene prøvde vi ut et nytt konsept med stropper og kroker som skulle sikre at vi sparte tid. Konseptet vil bli videreutviklet til høstens opptak.


Kl 12:00, og nøyaktig i henhold til plan, hadde vi fått sjøsatt alle motorbåtene.


Deretter var det seilbåtene sin tur. Sterk vind og lange stropper skapte også her noe utfordringer, men kl 12:35 var første seilbåt sjøsatt. Resten av seilbåtene ble sjøsatt og kl 15:30 var alle båtene vei i havn. Sjøsettingen ble gjennomført i god dugnadsånd der vi hjalp hverandre. Alle var flinke til å holde seg unna hengende last, og det var ingen brudd på HMS regelverket. Ingen nestenulykker/ulykker, og heller ingen skader som oppstod under sjøsettingen. Sjøsettingen ble også oppsummert med kranfører Andre. Han mente at sjøsettingen hadde gått meget bra, og hadde ikke noen forslag til mulige forbedringspunkter.


Takk til alle for innsatsen. Alt i alt en meget god start på årets båtsesong.


Opplagssjefen

 Faktura for årets sesong er nå sendt ut på mail

Vaktliste


Vaktlisten for 2024 versjon 2 er nå publisert 

Mangler fremdeles strømskjema

På årets årsmøte 5.Februar 2024, ble Jan Ove Brakstad enstemmig utnevnt til Båtlagets æresmedlem

Han har hatt forskjellige tillitsverv i båtlaget siden 2000.

På grunn av hans helsetilstand, vet vi at det var med tungt hjerte han denne gangen frasa seg gjenvalg.

På samme årsmøte ble han også tildelt Kongelig Norsk Båtforbunds fortjeneste-nål i gull for sin innsats i Eidsvåg båtlag

Han kommer til å bli savnet både for sin innsats og medlem i båtlaget / styret


Ser du på gammelt nytt - trykk F5

Føler du at nettsiden du ser på er "gammelt nytt"? Da kan det være at du ikke ser på siste versjon. Dette fikser du lett ved å trykke på "F5" tasten. Da vil nettleseren re-laste siden og du vil få siste versjon av nettsiden.
Hver gang du er inne på en side vil nettleseren lagre deler av siden i et minne.

Trykk " Ctrl" og " F5" sammen for å utføre hva dataeksperter kaller en "force reload ". Dette fjerner datamaskinens cache-minne og sikrer at de sidene du ser på nettet er de siste tilgjengelige. 


30.12.23

Gjør det skriftlig
Alle henvendelser til styret bør gjøres skriftlig - helst pr-epost. Dette er en ryddig måte å gjøre det på for alle parter. 
Båtlaget har ingen ansatte - kun tillitsvalgte som utfører vervene i fritiden sin, men innimellom kan det bli for mange SMS'er og telefoner, spesielt på kveldstid.

Om henvendelsen gjelder forhold som ikke kan vente - bruk selvsagt telefon.

Forespørsler og henvendelser gitt på "bryggekanten" eller når man sitter i bilen har dessuten en lei tendens til å gå i glemmeboken. 

Når du sender en e-post er det fint om du i emnefeltet først skriver den styrekontakt du ønsker kontakt med og deretter emne.

Eksempel: Havnesjef - spørsmål om bytte av bryggeplass. 
Dette gjør det hele mye lettere for oss
- e-post adressen til båtlaget: post@eidsvag-batlag.no

Hvem som skal kontaktes om hva -finner du her.

Lyskasterne er skjermet

Samtlige lyskastere i havnen er nå justert og har fått påmontert skjerm. 
Noen naboer reagerte da vi byttet ut de gamle glødelampe-lyskasterne med  LED-lyskastere. Led-lyskasterne gir et betydelig hvitere lys som noen fant sjenerende. Vi justerte da ned lyskasterne som sendte lys utover bryggene.
Nå har vi nok en gang justert lyskasterne og i tillegg satt skjermer på disse for å dempe det hvite lyset fra led-pærene.


22.09.23

Flytting av høyspent
Grunnet planlagt utvidelse av eidsvågsveien må BKK flytte diverse kabler, bla høyspent. BKK ønsker å legge kablene over vårt område foran klubbhuset (se stiplet rød linje på tegning) og opp i bakken mot vaktboden.
Styret har ikke akseptert dette trase'valget da det vil sette store begrensninger på våre egne eventuelle fremtidige tiltak eller ønsker for havnen.

Styret kommer på til å be om at BKK kommer med annet forslag til trassevalg - fortrinnsvis i terrenget bak klubbhuset.  
BKK har nå akseptert våre innsigelser og flyttet trasseen til terrenget bak klubbhuset som vist på illustrasjonen.

08.08.23 - oppdatert 07.09.23


Arbeider på vegen til havnen - begrenset parkering
På vegen ned til havnen er det nå igangsatt anleggsvirksomhet. 
Vegen skal utvides noe og utkjørsel mot hovedveien skal endres (se skisse). Det skal bla bygges ny gråsteinsmur på utsiden av eksisterende mur. Vi må anta at anleggsperioden vil vare i juli og august.

I tillegg skal entreprenøren utvide våre parkeringsplasser noe i bakkant, samt endre litt på nedkjørselen til havnen. Det vil si at det i korte prioder blir begrenset tilgang til havnen, og at man i hele anleggsperioden må regne p-plassene på øvre parkeringsplass som utilgjengelige!

oppdatert 13.07.23

Parkering og oblat

Vi registrerer at det er mange biler som står parkert i havnen uten oblat i frontruten. Om du mangler oblat - ta kontakt med oss.
Vi minner også om at hvert medlem har anledning til å parkere én bil på båtlagets oppmerkede parkeringsplasser på øvre eller nedre parkeringsplass. Bilen skal ha båtlagets parkeringsoblat lett synlig i frontruten. Parkerte biler uten godkjent parkeringskort/oblat risikerer bot eller borttauing for eiers regning.
Gjester skal henvises til offentlig parkeringsplass.

08.06.2023

Vannslanger uten strålerør

Vi har nå hengt ut vannslanger på alle bryggene, men strålerør mangler enda på noen av slangene. Disse vil selvsagt bli montert, da slange med strålemunnstykke også er en viktig del av brannberedskapen i havnen.
I fjor forsvant dessverre mange strålerør, og det finnes kanskje flere forklaringer til dette. En av dem er at man stenger for vannet på strålerøret i stedet for med kranen. Om det da er sol vil vannet i slangen varmes opp, trykket øker og strålemunnstykket skytes av slangen og havner gjerne i sjøen.
Derfor: Steng vannet med kranen - la strålemunnstykket stå åpent


12.04.2023

Bryggeportene skal være lukket
Vi har desverre sett en økende tendens til at våre medlemmer setter portene til bryggene i åpen stilling - spesielt på A-B bryggen.

Vi har ikke anskaffet kostbare porter uten grunn - og de skal lukkes. Det er ingen unnskyldning for ikke å lukke den at den stod åpen når du kom. Unntaket er ved av- eller pålessing og du er i umiddelbar nærhet til porten.
Uansett. Regelen er at portene skal lukkes! 

Bruk skjemaene
Gjennom sesongene er en del som av forskjellige årsaker sier opp medlemskapet / bryggeplassen. Ofte kommer denne i en enkel e-post. Dette er dessverre ikke tilstrekkelig. 

Båtlaget har gode rutiner for å sikre at alt går rett for seg og at vi, de tillitsvalgte (styret) tar de rette grepene. Til hjelp har vi tatt i bruk en del skjema - som i mange tilfeller også forteller deg som medlem om hvordan du skal forholde deg.
 
Om noen f.eks. sier opp et medlemskap, skal dette meldes til vaktsjef - som må rette vaktlister og evt. skaffe erstatningsvakt, men skjemaet forteller f.eks. også at du som medlem hefter for nattevakter som faller innenfor en måned etter oppsigelsen er mottatt oss. 
Skjemaet hjelper oss videre i avviklingsprosessen som har med avregistrering av båt, bryggeplass og medlemskap - som igjen også har med økonomi å gjøre. Alle publiserte havnelister må også forandres. Bomregisteret - tilgang til havnen via mobilen må endres. I tillegg kommer de manuelle arkivene. 
Får vi inn et ferdig utfylt skjema - bidrar dette til å kvalitetssikre disse prosessene


Derfor vil vi minne om at båtlagets rutiner skal følges ved innmelding, ved forandringav dine data eller ved bytte av båt - og som vi allerede har nevnt - ved oppsigelse eller overføring av medlemskap..


Her finner dude skjema vi bruker. Skal du søke om medlemskap/bryggeplass se her.